Då och nu
VÄRLDSBILDEN

 

 

 

Två världar

Det finns två världar, separerade men ändå sammankopplade med varandra.

 

Den fysiska världen

Den fysiska världen är den plats där människan föds, men allting på jorden är beroende av duat, varifrån själva livet kommer.

I den fysiska världen finns tid och rum. Egyptierna anser inte tiden vara kronologisk, att år försvinner och nya kommer. Tiden är cyklisk och visar sig med solens upp- och nedgång, med stjärnornas rörelsemönster och Nilens ebb och flod. Det finns en första tid, som uppstod vid skapelsen då allt annat blev till. Denna första tid ligger under, eller bakom den cykliska tiden som vi förnimmer och är alltid närvarande. I den första bakomliggande tiden lever gudarna, dvs. principerna som gör att allt kommer till, som alstrar världen.

 

Världen bortom, duat.

Den eviga världen som existerar utanför tiden och rummet. Duat förknippas med symbolen shen, en rund ring ovanpå en horisontell linje.

Det är dit människan kommer när hon dör. Gudarna hemvist. Gudarna är hierarkiskt ordnade, där de mäktigaste står för viktiga saker som liv, död eller fruktbarhet Toth symboliserar något osv. Dvs. saker och händelser i vår värld kan vara gudar.

Horisonten symboliserar föreningen mellan himmel och jord.

 

Harmonim mellan världarna

Ma´at, dvs. harmonin mellan de båda världarna, är viktig. För att upprätthålla denna harmoni är människan tvungen att leva efter dygder som sanning, moral och rättvisa, d.v.s. normen för livet i den fysiska världen och i duat. Det är faraon som ansvarar för att denna harmoni upprätthålls och det gör han genom att bygga tempel där man genomför mystiska riter för att upprätthålla denna universella harmoni.

 

Förhållandet inre/yttre

Idag gör vi åtskillnad på den yttre och inre världen. Vi ser den yttre fysiska världen som en fast ogenomskinlig yta som exiterar oberoende av oss. Vi kan studera och undersöka objekt i den yttre världen med vetenskapliga metoder. Vår kropp tillhör den yttre världen, medan vårt psyke tillhör den inre världen.

Den yttre världen är inte bara en yta. Egyptierna menar att den yttre fysiska världen är genomskinlig och när man lär sig att se igenom den upptäcker man att alla objekt i det yttre har en insida precis som du. Alla objekt i den fysiska världen har en direktkontakt med och är beroende av ett bakomliggande princip i innervärlden. Det egentligt verkliga är principerna i den inre världen medan de yttre objekten bara är dess manifestation. Alla objekt i den fysiska yttre världen symboliserar principer, levande identitetar som egyptierna kallar gudar. Allting i den fysiska världen, naturfenomen, kärlek, krig, fertilitet osv, är ett uttryck för dessa subjektiva principer.

Exempel: När du samtalar med någon hör du personens tal, inte dennes tankar. Ändå är tanken en förutsättning för talet, det som frambringar talet. Utan tanke - inget tal.

Det är därför egypterna kan titta på solen och se guden Rah.

 

En princip, alltså ett subjekt, i ... kan manifestras som blomma, personlighet, vind etc.

 

 

Människans makt över principerna

Människan har förmåga att ta kontakt med ett objekts bakomliggande princip. Egyptiska präster utbildades i upp till tjugo år innan de behärskade tekniken.

 

Ikoner

Varje bild, varje staty och varje föremål har potential att förmedla flödet av gudomlig makt. Konstnärerna som tillverkar dessa är magiker som med olika ritualer och formler gör det möjligt för en specifik kraft eller princip att manifestera sig. Med hjälp av olika material och behandlingar förseglar de guds närvaro i bilden, föremålet eller statyn. För att upprätthålla närvaron måste man vårda objektet på rätt sätt. T.ex. klär man stayer varje dag och smyckar dem lite extra vid speciella högtider. De ber inte till statyerna, men genom att prata med så levandegör dem. Där andra bara ser en fin staty ser egyptierna guden inuti stenen. När de kommunicerar med statyn är de ett med gud och har tillgång att förstå den objektiva princip som ligger bakom det subjektiva och materiella i yttervärlden. På detta sätt kan de frammana en oerhörd kraft, stor nog att kunna forma om dem.

 

Men detta kunde endast de tränade, vanligen präster som utbildades i upp till tjugo år. Kan även gälla världens och samhällets välmående.

Balans mellan det skapande och harmoniserande Ma'at, gentemot det destabiliserande Misfat. Upprätthålla Ma'at mot misfet.

 

Det är inte så att de fantiserar eller inbillar sig, de anser sig kunna få en verklig kontakt med principen.
 
Om man tror på vad de själva säger vad de gjorde så vad det detta de gjorde. Ren magi, men vad är magi?

Liknande tankesätt även hos Inka och Maya och i Asien.

 

Kan denna åskådning vara sann?

Egyptierna är inte vidskepliga i det att de tror på djurhövdade gudar, med förbehåll att vanligt folk kan ha haft enklare idéer om sin religion.

Egyptierna byggde helt otroliga saker. Vaser, statyer, tempel och pyramider som man idag inte vet hur de tillverkade eller byggde och med en exakthet som vi inte ens idag kan imitera. Det verkar som att de kunde forma om yttervärlden.

Vi tror inget går att påverka. Omformulera ett mysterium du inte förstår till termer du kan hantera. Yttre oberoende skeenden ger en inre upplevelse. har du då förstått. Du måste tillåta dig lämna invanda tankesätt o tänka som E. Även för en e präst tog det 20 år att lära sig. Vi lever i en värld som inte är mottaglig för mystik. Våga experimentera med tanken, förena alla dina kunskaper med tidigare kulturers föreställningar.
 
Detta går inte att läsa sig till, måste prata om det, läras ut och erfaras. Hur fungerar en mobiltfn, hur förklarar du den. Är det magi? Kvantmekanik är svår förstå, formler som används för att förstå världen. Magi?

Grekland ansåg att man i E hade koll, insikt, nu bortglömd. Platon förmedlar en mer rationell variant av E tänkande.